Sabtu, 19 Mac 2011

MARI MAKAN PULUT DURIAN...

pernah makan pulut?... pernah makan durian?.... hahaha..... tak tanya pun dah tau jawapannya kan.. sesaja aku tanya, sebab n3 kali ni ada sangkut paut dengan benda2 ni. sekarang ni nak kata musim durian tak jugak, sebab harganya mak aiii.... semalam hubby beli 1kg rm9, kalau berat isi aja tak pe lah ni berat kulit, Tapi nak makan punya pasal beli lah jugak.
Biasanya kalau korang beli durian makan gitu aja ke makan ngan pulut. zaman aku budak2 kat kampung dulu kalau arwah abah beli mesti wat bubur kacang hijau durian... nak tau kenapa?... sedih le nak cerita. Ya lah adik beradik kita orang sume 9 orang, kalau beli durian nak
makan gitu aja agaknya sorang seulas, wat taik gigi aja, so arwah mak buat bubur kacang le, dapat amik bau n rasa2 durian kat bubur kacang jadi le.
Tapi kan sejak kahwin ngan orang kelate ni, kena lah belajar makan pulut durian versi kelate. biasa yang kita tau orang makan pulut durian tu, duriannya dimasak ngan santan, ala2 jem durian le. Tapi versi kelate ni lain. kita kena tanak pulut tawar aja tau. santan pekat, gula n air garam. cara makannya pun unik tau..
Mula2 senduk le pulut kedalam pinggan. pas tu tuang air garam ikut citarasa sendiri nak masin ke apa,taburkan gula atas pulut tu, kemudian tuangkan santan pekat, gaul2 cam nak makan nasi, last sekali ambil 3,4 ulas durian bubuh dalam pinggan.... apa lagi makan laa... cubit isi durian tu bubuh kat pulut, ala macam makan nasi ngan lauk le.... mula2 dulu aku tak gak makan, cuba2 makan sedap jugak.....Apa kata sapa2 yang belum pernah cuba makan pulut durian versi kelate ni cuba....
pulut yang siap ditanak, dalam peruik aja malas nak bubuh dlm mangkuk
ulas2 durian yang siap untuk dimakan...

santan pekat bancuh ngan air panas

air garam, ada gak orang buat garam ni masuk sekali dlm santan

gula pasir, durian dah manis ,jangan bubuh gula banyak2 tau

bagini lah rupanya pulut durian versi kelate siap untuk dimakan






2 ulasan:

  1. org klate mmng unik kan cara pemakanannya.

    BalasPadam
  2. sedap ni..betul2 rasa fresh durian tu kan

    BalasPadam