Jumaat, 3 Disember 2010

DAUN PISANG N KOCI PANDAN

pokok pisang yang menjadi korban, pokok durian belanda
pokok durian belanda menggantikan pokok pisang [ btul le Belanda dpt tanah ]
Koci panas2.. mari 2...mari makan....[ koci aku tk de yang melentet dibalut kemas ]
Hidangkan bersama teh 0...[ pinggan ditaja oleh PDRM ].....
Ni koci sihat n bersih tk de penyakit keputihan, cam mummy gee buat. hihihi....
Bentuknya 3segi [ ye ke 3segi ], dlmnya ada inti, namanya kuih koci..

Ni tengah rajin n ada masa nak wat n3. kali ni nak cerita pasal daun pisang n kuih koci. Alkesahnya petang semalam hubby operasi kebun sekangkang kera belakang rumah, aku dah agak mesti ada pokok lain yang yang nak ditanam. Hubby tebang pokok pisang , siap dikorek buang umbinya, pas tu tebang lak pokok kari yang subur merimbun, sayang aku tengok., tapi ada lagi pokok kari 2,3 pokok yang lain. ya lah banyak2 pun nak wat apa, nak tanam pokok lain tak de tempat lak. Bekas pokok pisang tu rupanya hubby tanam pokok durian belanda, hubby beli masa pegi MAHA. Buah durian belanda ni susah nak dapat, kat pasar pun jarang jumpa.... Ha petang semalam hubby dah tanam, pameran MAHA akan datang dah boleh kut jual buah durian belanda ..... Oh ye pokok2 pisang yang dah ditebang tu, daunnya elok2,kalau jual kat pasar mesti laku. apa kata esok aku bukak meja kecik kat pasar jual daun pisang n daun kari..... hahaha... tak dapat aku bayangkan..... Duk fikir2 sambil tengok hubby wat keja, aku teringat lak ada inti kelapa yang aku dah buat 3,4 hari lepas .aku simpan dalam peti ais . Baik aku buat kuih koci pagi esok daripada tak guna daun pisang tu kan.....boleh wat sarapan pagi... Disebabkan kerajinan aku maka jadi lah kuih koci pandan yang sedap.....

2 ulasan:

  1. Tanam pokok durian belanda nanti banyak ulat besar2.Tak ingat ke kat dapur rumah embah dulu.Pas tu dia jadi kupu2 yang besar....rela ke..

    BalasPadam
  2. ulat hijau besor2kan, tu tak dijaga, nanti sembur le racun serangga....

    BalasPadam