Isnin, 31 Januari 2011

HUJAN OH HUJAN

Hujan oh kenapa engkau turun..... macam mana aku tak turun katak panggil aku..... ye ke katak panggil, tak pernah dengar pun suara katak kat tempat aku. Ah... tipu lah, lagu ni dah expired sekarang tak leh nyanyi lagi lagu tu.
Sekarang ni dah musim hujan kan, hari2 hujan dah 4 hari hujan tak berhenti kat tempat aku, walaupun tak lebat tapi berterusan, siang ke malam , malam ke siang. Tapi tu lah bila hujan ada masaalah lain kalau panas pulak masaalah lain. lumrahnya manusia kan ....
Sekarang ni pun ada tempat2 yang dah di landa banjir, kalau yang tak sampai tahap banjir pun persekitaran rumah tak selesa, becak @ ceberik [ jaworld le]. So, petang semalam balik dari PD [ percutian yg kurang seronok sebab hujan aja] hubby terus operasi bersihkan depan rumah, aku operasi dalam rumah, kira clear lah luar dalam...
Tapi yang jadi masaalahnya kain baju yang tak kering2 walaupun dah 1,2 hari jemur. Sampai hari ni aku naik pening kepala tak tau nak jemur kat mana lagi nak bagi kering cepat. Depan n belakang penuh kain baju yang tak kering, ditambah dengan kain baju yang basuh hari ni [ baju kotor dari PD le]. Aduh rimas aku dibuatnya.....Tak cukup jemur depan n belakang rumah, dalam rumah pun aku jemur, pasang kipas kuat2 biar cepat kering.....
nak wat cam ne kan, nak tunggu kering sendiri lambat, kain baju dalam mesin menunggu untuk dijemur, sedangkan sang matahari tak jugak menampakkan wajah.....Apa2 pun kita kena redha dan bersabarkan, hujan ke , panas ke tu semua urusan Tuhan.... ada hikmah disebaliknya.
Hujan2 ni aku tak perlu siram pokok2 depan n belakang rumah, kalau tak 2 kali sehari aku kena siram, ha ini lah salah satu hikmahnya....
Walaupun hujan tapi belum lagi lah tempat aku ni dilanda banjir, sekadar air longkang melimpah tu ada lah. Tapi kan hujan2 ni nak kena ada setok makanan kat rumah sebab perut asyik lapar aja. stok makanan aku tak de lah macam stok mama janet tu, tu macam persiapan menghadapi banjir aja... aku berbelanja stok untuk sebulan aja, habis bulan depan belanja lagi, tak de lah stok untuk 2,3 bulan sekali.....budgetnya pun cukup untuk keperluan sebulan aja...hihihi....


pokok segar subur bila hujan, ini lah hikmahnya
semua ni tak perlu disiram bila hujanxtvt berbasikal anak2 aku pun x berjalan, kena lah kunci aja basikal tu

jemuran dlm rumah, kat buai baby pun boleh gantung baju
ni kat belakang rumah, dah rupa rumah kongsi bangla aja
ni bukan jual baju, jemur depan rumah, kenakan kipas
ni lagi kreatif meja makan pun jd tempat jemur kain, yg kat bakul tu baju2 kecik
tak de ampai payung , bakul pun jadi
pagar dapur pun jadi mangsa tempat jemuran
stok makanan emergency
ha ni bukan nak lawan mama janet, tapi stok wajib
bekalan makanan untuk sebulan, tak cukup beli lagi

2 ulasan:

  1. Sama je la, rumahkita pun dah jadi cam kedai dobi.... kain baju bergantungan sana sini...

    BalasPadam
  2. alhamdulillah , ari ni cuaca elok sangat,kering sume kain baju, tak de lah bergantung2 sana sini

    BalasPadam